Po dość długiej przerwie wracamy do publikacji na naszym Blogu. Zima w pełni, więc na początek krótka historia sań, które trafiły do naszej pracowni jesienią 2016 roku.
Były to sanie
osobowe, drewniane, okuwane, na metalowych płozach, z płytkim nadwoziem o nieregularnym kształcie, z rodzajem kanapy z
tyłu i ławeczką z przodu oraz wysokim, esowato wygiętym śnieżnikiem (przednią ścianą). Lite płozy podwozia wykonane z szyn tramwajowych połączono z nadwoziem ośmioma
pionowymi, metalowymi wspornikami. Krawędzie nadwozia
obwiedziono metalową listwą, a powierzchnię drewna pomalowano - od strony
zewnętrznej i wewnętrznej - bordową farbą kryjącą. Na prawym boku, poniżej
siedziska woźnicy, przybito metalową, białą tabliczkę informacyjną z czarnym, odręcznym napisem:
No…3
STANISŁAW WOŁOSZ
WIEŚ CHUDEK
GMINA
KADZIDŁO
POWIAT OSTROŁĘKA
WOJE. BIAŁOSTOCKIE.
Sanie przyjechały do nas w bardzo złym stanie. Niektóre fragmenty drewna były zupełnie spróchniałe, z licznymi uszkodzeniami mechanicznymi oraz widocznymi otworami wylotowymi po kołatkach. Połączenia były rozchwiane, a warstwa
wykończeniowa zachowana szczątkowo. Powyginane i niekompletne elementy metalowe pokrywała gruba warstwa rdzy. Na tak zły stan zachowania obiektu wpłynęła
długoletnia eksploatacja, niewłaściwe przechowywanie oraz brak sezonowych
konserwacji.
Po
wykonaniu wstępnej dokumentacji fotograficznej, przystąpiliśmy do zabiegów konserwatorskich. Zdemontowaliśmy poszczególne elementy. Przy pomocy palnika gazowego odkręciliśmy wszystkie śruby. Łatwo nie było, ale się udało. Usunęliśmy wtórne blachy i płaskowniki z miejsc najbardziej
zniszczonych. Następnie zaimpregnowaliśmy elementy drewniane. W miejsca większych ubytków wkleiliśmy fleki z drewna odpowiednio dobranego. Mniejsze ubytki
uzupełniliśmy kitem akrylowym. Zrekonstruowane zostały wcześniej usunięte, spróchniałe
fragmenty nadwozia. Skleiliśmy części
rozchwiane i całość przeszlifowaliśmy papierem ściernym o
zmniejszającej się gradacji. Zrekonstruowaliśmy polichromię. Oczyszczone zostały elementy metalowe i zrekonstruowane brakujące części. Przy pomocy odrdzewionych śrub zmontowaliśmy całość. Powierzchnię obiektu zabezpieczono woskiem( Fiddes Supreme Wax –
antique brown, Anglia). Po dwóch miesiącach pracy sanie odzyskały dawny blask.
Sanie przed konserwacją
Widok boczny
Od frontu
Część tylna
Tabliczka informacyjna poprzecierana i zardzewiała
Sanie w trakcie konserwacji
Demontaż nadwozia
Klejenie nadwozia
Zdemontowany śnieżnik
Klejenie boków i flekowanie podłogi
Rekonstrukcja tylnych narożników
Klejenie śnieżnika, zrekonstruowane tylne narożniki
Rekonstrukcja ścianki tylnej
Rekonstrukcja śnieżnika oraz przednich esownic
Sanie po konserwacji
Widok od przodu
Widok z boku
Widok z tyłu
Tabliczka informacyjna po konserwacji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz