niedziela, 12 lutego 2017

Sanie 1918-1939 (2016)

     Po  dość długiej przerwie wracamy do publikacji na naszym Blogu. Zima w pełni, więc  na początek  krótka historia sań, które trafiły do naszej pracowni jesienią 2016 roku. 
   Były to sanie osobowe, drewniane, okuwane, na metalowych płozach, z płytkim nadwoziem o nieregularnym kształcie, z rodzajem kanapy z tyłu i ławeczką z przodu oraz wysokim, esowato wygiętym śnieżnikiem (przednią ścianą). Lite płozy podwozia wykonane z szyn tramwajowych połączono z nadwoziem ośmioma pionowymi, metalowymi wspornikami. Krawędzie nadwozia obwiedziono metalową listwą, a powierzchnię drewna pomalowano - od strony zewnętrznej i wewnętrznej - bordową farbą kryjącą. Na prawym boku, poniżej siedziska woźnicy, przybito metalową, białą tabliczkę informacyjną z  czarnym, odręcznym napisem: 
No…3
STANISŁAW WOŁOSZ
WIEŚ CHUDEK
GMINA KADZIDŁO
POWIAT OSTROŁĘKA
WOJE. BIAŁOSTOCKIE. 

    Sanie przyjechały do nas w bardzo złym stanie. Niektóre fragmenty drewna były zupełnie spróchniałe, z  licznymi uszkodzeniami mechanicznymi oraz widocznymi otworami wylotowymi po kołatkach. Połączenia były rozchwiane, a warstwa wykończeniowa zachowana szczątkowo. Powyginane i niekompletne elementy metalowe pokrywała gruba warstwa rdzy. Na tak zły stan zachowania obiektu wpłynęła długoletnia eksploatacja, niewłaściwe przechowywanie oraz brak sezonowych konserwacji. 
  Po wykonaniu wstępnej dokumentacji fotograficznej, przystąpiliśmy do zabiegów konserwatorskich. Zdemontowaliśmy poszczególne elementy. Przy pomocy palnika gazowego odkręciliśmy wszystkie śruby. Łatwo nie było, ale się udało. Usunęliśmy wtórne blachy i płaskowniki z miejsc najbardziej zniszczonych. Następnie zaimpregnowaliśmy  elementy drewniane. W miejsca większych ubytków wkleiliśmy fleki  z drewna odpowiednio dobranego. Mniejsze ubytki uzupełniliśmy kitem akrylowym. Zrekonstruowane zostały wcześniej usunięte, spróchniałe fragmenty nadwozia. Skleiliśmy części rozchwiane i całość przeszlifowaliśmy papierem ściernym o zmniejszającej się gradacji. Zrekonstruowaliśmy polichromię. Oczyszczone zostały elementy metalowe i zrekonstruowane brakujące części. Przy pomocy odrdzewionych śrub zmontowaliśmy całość. Powierzchnię obiektu zabezpieczono woskiem( Fiddes Supreme Wax – antique brown, Anglia).  Po dwóch miesiącach pracy sanie odzyskały dawny blask.

Sanie przed konserwacją

                                              
Widok boczny

Od frontu

Część tylna

Tabliczka informacyjna poprzecierana i zardzewiała

Sanie w trakcie konserwacji

Demontaż  nadwozia

Klejenie nadwozia

Zdemontowany śnieżnik

Klejenie boków i flekowanie podłogi

Rekonstrukcja tylnych narożników

Klejenie śnieżnika, zrekonstruowane tylne narożniki

Rekonstrukcja ścianki tylnej

Rekonstrukcja śnieżnika oraz przednich esownic

           Sanie po konserwacji

Widok od przodu

Widok z boku

 Widok z tyłu

Tabliczka informacyjna po konserwacji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz