Dziś o konserwacji stolika -niciaka.
Mebel, zdrobniale nazywany niciakiem,
to niewielkich rozmiarów stolik przeznaczony do robótek ręcznych.
Projekt mebla narodził się najprawdopodobniej na przełomie XVII i XVIII
w. w Anglii. Bardzo modny w XIX w., występujący niemal we wszystkich
formach, najczęściej w stylu biedermeierowskim, ludwikowskim lub
eklektycznym. Typowo kobiecy mebel. Przeznaczony
głównie do salonów i pokojów damskich – buduarów (ustawiany pod ścianą
lub przy oknie), z możliwością przenoszenia w inne części domu.
Dekoracyjny i funkcjonalny. Charakterystycznym elementem niciaka jest
ozdobny blat i szuflada z
licznymi przegródkami oraz schowkami na przybory do szycia. Dolna część stolika jest różna w zależności od
stylu wykonania: kolumna prosta, graniasta lub w kształcie liry w meblach biedermeierowskich, rzeźbiona z trójnogiem w stylu Ludwika Filipa, toczona i
profilowana z tralkowatymi łączynami w eklektyzmie. Niciaki wykonywano z
różnych szlachetnych gatunków drewna, najczęściej z finezyjnie ułożonym
fornirem na blacie. W zależności od czasu i stylu był to palisander,
mahoń, orzech, jesion, czereśnia lub brzoza.
Słów kilka o technice intarsji.
Termin tarsia wywodzi się ze starowłoskiego słowa tarsi, czyli
połączony, zaś intarsja ma źródłosłów w łacińskim interserere, czyli
wkładać, wpuszczać pomiędzy. W języku polskim funkcjonuje jeszcze określenie
markieteria pochodzące z fracuskiego słowa marqueterie
które wywodzi się ze starofracuskiego marque czyli
zaznaczać, wyróżniać. Pierwotnie terminy te oznaczały technikę
zdobienia polegającą na łączeniu ze sobą różnych materiałów szlachetnych, takich
jak kość słoniowa, szlachetne gatunki drewna, metale.
Techniki inkrustacji wykształciły się pierwotnie w Egipcie, skąd poprzez
Azję Mniejszą dotarły do Europy i około roku 300 pojawiły się we Włoszech pod
nazwą tarsia lub intarsja. Tam techniki inkrustacji były stosowane głównie w
drewnie, stąd również używane było określenie tarsia lignea (łączenie
drewna). Rozkwit już w pełni dojrzałej sztuki intarsji nastąpił w północnych
Włoszech we wczesnym średniowieczu.
Dzięki swoim kontaktom handlowym wielkie mistrzostwo w tej dziedzinie
osiągnęli Wenecjanie i to właśnie stąd sztuka intarsji promieniowała na inne
regiony Włoch Północnych. Pośród różnych ośrodków tej sztuki wielkie uznanie
uzyskały warsztaty Canozich z Lendinara. To tym warsztatom przyznaje się
pochodzenie techniki zwanej tarsia certosina, bowiem około 1400 r. techniki
nasadzania wykształcone w Lendinara zostały rozwinięta stylistycznie w Certozie
przez tamtejszych mnichów kartuzów. Renesansowy przełom zaowocował dalszym
rozwojem stylistyki, a we Florencji rozwinęła się tarsia geometrica oraz wynikające z
renesansowej fascynacji perspektywą tarsia prospettica.
Przełom w sztuce intarsji nastąpił na początku
XVI w. kiedy nieznany zegarmistrz pochodzący z terenu Niemiec wynalazł metodę
wytwarzania cienkich brzeszczotów włosowych. Ten wynalazek bardzo przyspieszył
rozwój intarsji, bowiem umożliwił wycinanie skomplikowanych ornamentów w
pakietach oklein. Ta technika, zwana tarsia a incastro wykształciła się pierwotnie w
Augsburgu, ale została rozwinięta na przełomie wieku XVII i XVIII w Francji
przez Andre-Charles Boulle'a i jest zazwyczaj znana jako intarsja Boulle'a lub bulowska. Technika tarsia
a incastro była powszechnie używana przez cały XVIII i XIX wiek we wszystkich
stylach, od Ludwika XVI i klasycyzm, aż po empire i biedermeier.
Swój szczyt sztuka intarsji osiągnęła na przełomie wieku XVIII i XIX w nadreńskim warsztacie Abrahama i Dawida Roentgenów którzy zaadaptowali technikę tarsia a incastro. Ta technika, zwana intarsją roentgenowska jest połączeniem bardzo precyzyjnego wycinania cienkim brzeszczotem pakietu fornirów oraz powielania projektu przy pomocy technik miedziorytniczych. Uzyskiwano w ten sposób bardzo naturalny, plastyczny światłocień.
Polska szkoła intarsji XVIII i XIX w. była pod silnym wpływem Niemiec i Austro-Węgier. Najważniejsze ośrodki intarsji w Polsce to warsztaty krakowsko- kieleckie oraz Kolbuszowa. Podstawową techniką używaną na tych terenach aż do XIX w. było 'nasadzanie', czyli połączenie tarsia certosina z tarsi a incastro. Wprawdzie Kolbuszowa była bardzo ważnym i dużym ośrodkiem stolarstwa i intarsji promieniującym na centralną całą centralną Europę, ale tamtejsze wyroby zachowały swój prowincjonalny charakter i stylistykę. Dziś są to cenne zabytki. Zaś warsztaty krakowsko- kieleckie wytworzyły swój własny, odrębny styl i są to zazwyczaj przedmioty wysokiej klasy.
Opisywany egzemplarz zaliczamy do mebli eklektycznych z przełomu XIX i XX wieku.
Swój szczyt sztuka intarsji osiągnęła na przełomie wieku XVIII i XIX w nadreńskim warsztacie Abrahama i Dawida Roentgenów którzy zaadaptowali technikę tarsia a incastro. Ta technika, zwana intarsją roentgenowska jest połączeniem bardzo precyzyjnego wycinania cienkim brzeszczotem pakietu fornirów oraz powielania projektu przy pomocy technik miedziorytniczych. Uzyskiwano w ten sposób bardzo naturalny, plastyczny światłocień.
Polska szkoła intarsji XVIII i XIX w. była pod silnym wpływem Niemiec i Austro-Węgier. Najważniejsze ośrodki intarsji w Polsce to warsztaty krakowsko- kieleckie oraz Kolbuszowa. Podstawową techniką używaną na tych terenach aż do XIX w. było 'nasadzanie', czyli połączenie tarsia certosina z tarsi a incastro. Wprawdzie Kolbuszowa była bardzo ważnym i dużym ośrodkiem stolarstwa i intarsji promieniującym na centralną całą centralną Europę, ale tamtejsze wyroby zachowały swój prowincjonalny charakter i stylistykę. Dziś są to cenne zabytki. Zaś warsztaty krakowsko- kieleckie wytworzyły swój własny, odrębny styl i są to zazwyczaj przedmioty wysokiej klasy.
Opisywany egzemplarz zaliczamy do mebli eklektycznych z przełomu XIX i XX wieku.
Podstawa została
wykonana z drewna brzozowego z elementami toczonymi. Blat z sosnowego, okleinowanego fornirem
orzechowym z bogatą intarsją z mahoniu, palisandru, brzozy,
tulipanowca i masy perłowej.
Po sklejeniu rozchwianych połączeń, stolik oczyszczono, uzupełniono braki okleiny. Wykonano retusze odpowiednio dobranymi bejcami. Całość wykończono politurą szelakową. Efekt poniżej.
Stolik przed konserwacją |
Fragment blatu przed konserwacją |
Blat przed konserwacją -widoczne ubytki okleiny |
Blat w trakcie konserwacji |
Szuflada po oczyczczeniu |
Intarsja na blacie po konserwacji |
Blat po konserwacji |
Stolik po konserwacji |
Stolik po konserwacji |
Stolik po konserwacji |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz